OutiMara mie vaan mietin

Suomalaista suvivirttä, niin että kajahtaa!

Taas se aika vuodesta, kun koulut on taputeltu pakettiin. Perjantaina 1.6.2018 Joensuussa järjestettiin 34 kerran Suomen suven avaus. 6000 lasta ympäri maakuntaa lauloi suvivirttä, johon yhtyi 15000 katselijaa ja kuuntelijaa paikanpäällä. Karjalaisten laulu kajahtaa tuolla porukalla myös komeasti. Katsottavissa YLE areenasta. PS. Kukaan ei loukkaantunut, ei pöyristynyt. Mahtavia perinteitä!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (158 kommenttia)

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Ruotsalaiset kansanlaulut ja -runot ovat kyllä kauniita perinteitä.

Espoossa joku näytti pöyristyneen kun juhlatyöryhmä halusi ottaa kaikki huomioon. Ei kai sellainen nyt sovi koulun aatemaailmaan. Suvivirsi yli kaiken!

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Annetaan sen suvivirren jo olla. Kyllä se on hieno laulu, sanoituksineen. Eikä loukkaa ketään. Paitsi, jos oikein tikistetään ja korvien välissä pullistuu aatteet.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Sitähän minäkin. Ei lukiolaisille kannata opettaa, että muita oppilaita pitäisi yrittääkään ottaa juhlissa huomioon. Tärkeintä on, että pidämme kiinni ruotsalaisista perinteistämme kouluissa. Koulujärjestelmämme on sen verran paljon velkaa länsinaapureillemme.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #3

Voimia sinulle tämän asian kanssa. Kyllä me muut ollaan NIIN pahoja. Paras perustelu tähän mennessä, koska ruotsalainen alkuperä. Siksikö se mielestäsi pitää kieltää. Hyi, pahat ruotsalaiset on meille tommosen virren tuoneet...

PS. Karjalaisten laulu on karmeaa suomalaista alkuperää (P.J Hannikainen), selviätkö tämän kauhean seikan kanssa?

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #4

Häh? Minähän olen nimenomaan suvivirren puolella. Juuri eilen sitä lauloin opettajana kristillisellä opistolla. Nyt en ymmärrä kommenttiasi ollenkaan.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #5

Hienoa! Itsekin olen ollut laulamassa tätä jo useamman kerran tänä keväänä.

Kommenteistasi ikäänkuin huokui tarve myötäloukkaantumiselle.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #6

Olen suvivirren puolella mutta en missään nimessä muuta ohjelmaa vastaan. Koulujen pitää saada itse päättää ohjelmastaan ja on yhtä lailla nillittämistä jos paheksuu sitä, että oppilaat eivät halua laulaa perinteistä suvivirttä kuin, että haluavat.

Ja olen tosissani ruotsalaisuudesta myös. Suomen koulujärjestelmää rakennettiin Ruotsin vallan aikana ja ruotsinkieliset(Cygnaeus) ovat olleet sen ytimessä myös itsenäisyyden aikana. Ruotsalainen kansansävel ja -runo sopivat siis hyvin koulun juhliin. Olisi hieno kuulla se ruotsiksikin joskus.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #8

Ymmärtääkseni tänä vuonna kohua herätti koulun rehtori, joka olisi halunnut muunnetun version, joka oli (rehtori) tehnyt johtopäätöksiä ja esimyötäloukkaantunut?

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #8

Jussin pitäisi oppilaitoksessa työskentelevänä tietää, että Cygnaeus ei ole itsenäisyysajan miehiä. Cygnaeus kuoli vuonna 1888. Suomi kuului erääseen keisarikuntaan tuolloin ja itsenäistyi vasta myöhemmin; Jussi taitaakin muistaa, milloin.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #28

En tarkoittanut, että Cygnaeus oli itsenäisyyden ajan pedagogi vaan ruotsinkielinen ja, että heitä on ollut kehittämässä koululaitosta myös itsenäisyyden aikana.

"Ja olen tosissani ruotsalaisuudesta myös. Suomen koulujärjestelmää rakennettiin Ruotsin vallan aikana ja ruotsinkieliset(Cygnaeus) ovat olleet sen ytimessä myös itsenäisyyden aikana."

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä Vastaus kommenttiin #39

Miksihän toistit harhaanjohtavan lainauksesi? Suomen koulujärjestelmää alettiin olennaisilta osiltaan rakentaa suuriruhtinaskunnan aikana.

Käyttäjän ToniPihkola kuva
Toni Pihkola

Se on vähän huvittavaa, että suvivirrestä on muodostunut niinkin iso kysymys suomalaisuuden puollustajien ja sitä tuhoamaan pyrkivien tahojen välille. Suvivirren ympärille on vedetty ikäänkuin viimeinen puollustuslinja. Sinänsä minua ei kiinnostaisi koko virsi ollenkaan, mutta kun tiedän mitkä tahot haluavat sitä muokata, niin pitäähän sitä ihan lähtökohtaisesti puollustaa.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Itse näen asian niin, että meillä on perinteitä, jotka ovat puolustamisen arvoisia. Toisille tämä on myrkkyä. Puhutaan kulttuurien ja siihen liittyvien perinteiden vaalimisesta ja arvostuksesta. Miksi en siis suomalaisena suvivirttä puolustaisi?

Koomisinta on puolesta loukkaantuminen. Eiköhän jokainen osaa loukkaantumisen ihan itse? Asiasta keskustelevat ne, ketä se ei edes koske. Kunnioituksen miekka on kaksiteräinen. Onko kunnioitusta kulttuuria ja perinteitä kohtaan se, että lähdetään jokaisesta loukkaantumisesta muuttamaan kulttuuria ja perinteitä? Ja varsinkin perinteitä, joista ei ole kenellekään hengenvaaraan tai haittaa? Kyseessä on laulu. Toistan laulu.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

"Onko kunnioitusta kulttuuria ja perinteitä kohtaan se, että lähdetään jokaisesta loukkaantumisesta muuttamaan kulttuuria ja perinteitä? Ja varsinkin perinteitä, joista ei ole kenellekään hengenvaaraan tai haittaa? Kyseessä on laulu. Toistan laulu."

Perinteet muuttuvat sukupolvesta toiseen. Näin on ollut aina. En minä ainakaan oleta, että minun pitäisi saada sanella tulevien sukupolvien perinteitä. On aika itsekästä olettaa, että kulttuurin ja perinteiden pitää mennä kouluissa juuri niin kuin minä haluan.

Eikä kannata aliarvioida laulun voimaa.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #15

Tuossahan alla juuri Janne tuo esille, miten kevätjuhlat muuttuu ja joku osa pysyy.

Laulussa on voimaa, kauneutta, positiivisuutta. En aliarvioi suvivirttä, vaan päinvastoin.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #18

"Tuossahan alla juuri Janne tuo esille, miten kevätjuhlat muuttuu ja joku osa pysyy."

Kyllä. Ja koulun opettajat ja oppilaat päättävät siitä mikä pysyy. Se, että pitävätkö he suvivirren ohjelmassa on heidän asiansa. Meillä suvivirsi on ohjelmassa perinteisenä versiona mutta jos oppilaskunta on sitä mieltä, että haluavat laulaa sen eri sanoin tai olla laulamatta niin ei minun paikkani vaatia ohjelmasta juuri sellaista kuin minä haluan, vaikka kuinka fanittaisin suvivirttä.

Enkä ainakaan lähtisi tutun Facebook päivityksen kautta kritisoimaan jonkun toisen koulun päätöstä vaihtaa suvivirren sanat.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #20

Annat muuten Jussi aika paljon valtaa oppilaille. Minusta kun välillä tuntuu, ettei oppilailta kysytä juuri mistään, koska opettaja tietää.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #66

Usein ongelma on niin päin, että opiskelijoita pitää laittaa tekemään jotain. Jos he oma-alotteisesti järjestäisivät ja esittäisivät juhlaohjelman niin en kyllä laittaisi hanttiin jos siellä ei suvivirsi soisi. Olin itse järkkäilemässä monenlaista showta opiskelija-aikoina ja ei silloin oppilaat koskaan olleet suvivirttä vaatimassa.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #80

Ja olettamuksesi on oman kokemuksesi perusteella se, ettei suvivirttä laulettaisi? Onneksi nämä asiat eivät kuitenkaan ole yksittäisten ihmisten päätettävissä, ei nyt eikä tulevaisuudessa.

Juuri äsken tuossa korostit, että jos opettajat ja oppilaat yhdessä. Nyt se muuttuikin, että oppilaat. Koeta nyt päättää, ketkä siellä koulussa päättää.

Etelä-Suomessa tilanne voi toki kohta olla toisin, jos tietyissä kouluissa on enemmistö koululaisia, jostain muusta kulttuurista. Sittenhän taas enemmistö päättää, eiks jee?

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #84

"Juuri äsken tuossa korostit, että jos opettajat ja oppilaat yhdessä. Nyt se muuttuikin, että oppilaat. Koeta nyt päättää, ketkä siellä koulussa päättää."

Yleensä päätetäänkin yhdessä mutta tarkkaavainen lukija hoksasi, että aloitin lauseen sanalla "jos". "Jos he oma-alotteisesti järjestäisivät ja esittäisivät juhlaohjelman...".

"Etelä-Suomessa tilanne voi toki kohta olla toisin, jos tietyissä kouluissa on enemmistö koululaisia, jostain muusta kulttuurista. Sittenhän taas enemmistö päättää, eiks jee?"

Kyllä, ja sitten varmaan kiinnostaa Perussuomalaisiakin vapaus uskonnosta koulussa ihan uudella tavalla.

"Ja olettamuksesi on oman kokemuksesi perusteella se, ettei suvivirttä laulettaisi? Onneksi nämä asiat eivät kuitenkaan ole yksittäisten ihmisten päätettävissä, ei nyt eikä tulevaisuudessa."

No ei kyllä koskaan ohjelmaa kasattaessa oppilaat ala vaatimaan ensimmäisenä suvivirttä. Ja kouluissa ohjelma on joskus yksittäisten ihmisten päätettävissä. Toivottavasti ei minkään koulun juhlaohjelmaa kuitenkaan päätetä sen mukaan mitä kiihkeimmät kommentaattorit ehkä Facebookissa janoaa. Jotkut saattavat toisaalta kyllä pelätä näitä mielensäpahoittajia, jotka huutavat heti lehdistölle, jos siellä ei suvivirttä löydykään. Siinä jää sitten oppilaskunnan toiveet taka-alalle.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #94

Kyllä huomasin jossittelusi. Minulla on kyllä käsitys, että opettajat ja rehtori päättävät, lapsilta kysytään, jos kysytään.

Facebookin janoamisesta en tiedä. Juttuhan oli lehdessä. Mielensäpahoittajia riittää, suuntiin molempiin.

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Sitten kun jossain koulussa suomalaiset perinteet eivät enää päde, puolustajia myös silloin vähemmistöä?

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #96

"Kyllä huomasin jossittelusi. Minulla on kyllä käsitys, että opettajat ja rehtori päättävät, lapsilta kysytään, jos kysytään."

Ei mikään säätele sitä kenen pitää ohjelman sisällöstä päättää. Lukiossa kyllä mielellään annetaan oppilaille ohjat tapahtumien järjestämisessä.

"Facebookin janoamisesta en tiedä. Juttuhan oli lehdessä."

Jos luit jutun niin henkilö, joka oli nähnyt tutun Facebook-seinällä maininnan asiasta oli ottanut yhteyttä lehteen.

"Sitten kun jossain koulussa suomalaiset perinteet eivät enää päde, puolustajia myös silloin vähemmistöä?"

Minä puolustan koulujen oikeutta päättää juhliensa ohjelmasta. Ja edelleenkin tuo suvivirsi on perinne, jonka saimme ruotsalaisilta. En minä vastusta sitä, jos tulevaisuudessa uudestaan lainataan perinteitä muista kulttuureista.

Sinä puolestaan nyt paheksut, jos joku kokee suvivirren uskonnonharjoituksena. Entä jos kouluissa on enemmistön mukaan islamilaisuutta ylistäviä esityksiä, joihin kaikkien odotetaan osallistuvan? Se on ok, koska enemmistö?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #15

Totta, perinteet muuttuvat alati. Oli aikoinaan muutos aloittaa Suvivirren laulaminen kevätjuhlissa. Taisi olla joskus 1930-luvulla kun niin ensimmäisen kerran tehtiin ja yleiseksi tavaksi se taisi muotoutua 1950- ja 1960-luvuilla. Aikanaan tulee olemaan muutos kun siitä luovutaan jonkun uuden tavan sen korvatessa.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

"Sinänsä minua ei kiinnostaisi koko virsi ollenkaan, mutta kun tiedän mitkä tahot haluavat sitä muokata, niin pitäähän sitä ihan lähtökohtaisesti puollustaa."

Virkistävän rehellinen kommentti. Ei kiinnostaisi itse asia ollenkaan mutta kun vihaan tiettyjä tyyppejä niin paljon niin pitäähän sitä nyt periaatteesta olla heitä vastaan. Näin luodaan kestävä pohja kansaa yhdistävälle isänmaalliselle hengelle!

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Itse en vihaa ketään. Miksi tämäkin asia muutetaan vihaksi, agenda?

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #14

Luitko Pihkolan kommentin. Häntä ei kiinnosta virsi ollenkaan mutta hän niin vahvasti ei pidä sen vastustajista, että haluaa puolustaa sitä. Kyllä tuota motivaatiota voisi jo vihaksikin kutsua, ilman agendaakin.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #16

No se lienee Pihkolan asia? Toin esille oman mielipiteeni ilman vihaa ja agendaa.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #17

Kyllä ja juuri siksi kommentoinkin Pihkolan viestiä. En oleta mitenkään, että sinä vihaisit suvivirren vastustajia.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Täsmälleen!
" Maahanmuuttokriittisten" , joko fundamentalisteina tai uskonnottomina esiintyvien , äärimmäisen epäkristillinen tapa käyttää tätä kevätjuhlaperinteen osaa vihapolitiikkansa välineenä
on pilannut virren lopullisen totaalisesti kristillisen tai minkään humaanin perinteen osana.

Siitä on tullut vihan demonstraatio.
Ei rakkauden Jumalaa , luontoa ja lähimmäistä kohtaan.

Toivon, että kaikki kristityt boikotoivat suvivirttä toistaiseksi, kunnes se palaa alkuperäiseen rooliinsa.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Laitetaan Joensuun kaupunki ja Pohjois-Karjala boikottiin! Helena on mielensä pahoittanut!

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin Vastaus kommenttiin #29

Toivon myös Joensuun kristittyjen irtisanoutuvan tästä vastenmielisestä kristinuskon väärinkäytöstä vihan välineenä.
Enkä pahoittanut mieltäni vaan suutuin.
Kerran minäkin.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #44

Kaikkien eli yli 20000 ihmisen, jotka osallistuivat tapahtumaan, pitäisi boikotoida tapahtumaa, koska Suvivirsi. Pitäiskö siun nyt vähän rauhoittuu ja edes koettaa miettiä asiaa muidenkin näkökulmasta, kuin omastasi?

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #44

Ai niin Joensuussa on muuten vallassa demarit, keskusta ja kokoomus. Jos tästä haluat poliittisen jutun tehdä. Jos haluat valituksesi osoittaa kaupungin ja maakunnan päättäjille, ole hyvä vaan!

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Pihkola huvittelee suvivirren vastustamisella.

Ei se kuitenkaan ole muuta kuin yksi symboli kristinuskon omalaatuiselle asemalle muka uskonnonvapaudessamme.

Virsien laulaminen eli veisuu on kuitenkin täkäläisen kristillisen Ev.lut.fraktion oman ilmoituksen mukaisesti uskonnon harjoittamista eikä siten ole koulun tehtävä vaan sen pitäisi olla uskovaisten omaa puuhastelua omalla vapaa-ajallaan.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Mitä jos annettaisiin koulujen aivan itse päättää mitä kevätjuhlissa esitetään eikä tehdä siitä, kuten Pihkola kirjoittaa, jotain isämmaallisuuden viimeistä puolustuslinjaa.

Meillä kevätjuhlassa lapset lauloivat eilen mm. että

"Sydän verellä naimisiin, naama edellä asfalttiin,
kamat autoon ja helvettiin, sellaista lempi on"

sekä esittivät Nirvanan "Smells like teen spirit" aivan mahtavalla innolla ja lahjakkuudella.

Viime juhlissa eräs ysiluokkalainen tyttö lauloi että "perillä taas saat kaataa mun napaan tequilaa" ja väki kuunteli hartaana ja liikuttuneena.

Tässä vaiheessa blogisti varmasti jo valpastuu mutta voin rauhoittaa: Juhla päättyi suvivirteen.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Voi, kuulostaa hienolta! Uusi ja vanha kohtaa. Näin myös omieni kevätjuhlassa.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Ja se Kau niisti nenänsä ja kukoisti kanat.......

Jouluna lapset valvoo: Kaks vain valveil on puol isoa.......Arvollas ruunaa kaunista.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Karjalaisten laulu on koskettava kappale edelleen. Muistuttaa juuristani.

https://www.youtube.com/watch?v=F-IGEz7YDXQ

Tämä versio on kyllä kaikkein paras ikinä!

Lauloin Suvivirren eilen poikani ylioppilasjuhlassa. Kauniisti ja siivosti. Ymmärrän sen kuuluvan kansanperinteeseemme. En sitä silti jää kaipaamaan, kun tuo perinne lopulta hiipuu. Minusta tuollainen virrenveisuu ei kuulu koulumaailmaan yleensäkään, kuten ei uskonnonopetuskaan.

Kuvailemasi Joensuun juhla on eri asia: juhla oli järjestetty Laulurinteelle, johon kuka tahansa saattoi osallistua veisaamaan tai kuuntelemaan. Kotiinjääneitä ei kohdella arvostellen. Jokainen tehköön vapaa-ajallaan, mitä mielivät.

Minun mielestäni meidän tulee kunnioittaa uskonnottomia ja heidän arvojaan. Uskonnollisten menojen järjestäminen ja luokasta poistumisen vaatimus niille, joita menot loukkaavat, on alentavaa.

Itse olettaisin Perussuomalaisten pystyvän päästää asiasta irti. Soinihan vaikuttaa nykyisin muualla. Näyttää siltä, että meillä on nyt kolme kristillis-fundamentalistista puoluetta entisen kahden sijaan.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Ellen olisi niin vihainen persuille tämän virren kristillisen hengen tappamisesta , voisin seurata kiinnostuneena,
mihin " kansalliseen perinteeseen " iskevät myrkkyhampaansa seuraavaksi.
Juhannuskokko? Juhannustaiat? Voikukkaseppele ?
Niissä ei onneksi sentään esiinnytä kristillisinä.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Persut? Myrkkyhampaansa? Ota Helena peili käteen ja arvioi, mitä sieltä näkyy. Aloitukseni liittyy persuihin yhtä paljon kuin kommenttisi.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin Vastaus kommenttiin #30

Tämän jokavuotisen - a i n a samasta piiristä lähtevän - Suvivirsi - uhoamisen vyöryessä taas päälle joka foorumilla
ei jää p i e n i n t ä k ä ä n epäselvyyttä, kuka tätä pyörittää ja miksi.
Kristillisyyden kanssa sillä ei ole mitään muuta tekemistä kuin että se on hengeltään äärimmäisen epäkristillistä.

Se on myös suunnilleen ainoa toimintatapa, joka politiikassa saa vereni kiehumaan.
Olivat vihan kohteena sitten mamut tai homot tai heidän puolustajansa.

Esitettiin se kuinka makeilevasti hyvänsä.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

#25. Tuollaisen viestin kirjoittamiseen tarvitaan aimo annos syvää katkeruutta.

En halua olla töykeä tmv., mutta siitä olen jokseenkin varma, etteivät persut ole sinulle pahaa tehneet. Jostain muusta kenkä puristaa. Hyvää ja rentoa persuvapaata kesän jatkoa!

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin Vastaus kommenttiin #35

Minulle?
Tässähän on kyse siitä, mitä he tekevät kristilliselle virrelle ja miksi .

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #46

Persut tekevät pahaa? Lue aloituksen ja kommentoi sitä. Se kai näiden blogien tarkoitus on.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #54

Avauksessasi lukee ylimpänä: "Outi Mara, Joensuu, Perussuomalaiset

Äippä, joka haluaa turvallisen maan ja maailman lapsilleen sekä kanssakulkijoille."

Eipä näitä Suvivirsiblogeja ole muiden kuin persujen taholta kirjoitettu vuosiin.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #101

Ehkäpä koen asian merkityksellisenä. Helpottaako sinua, jos poistan nuo tiedot? Miksi taustallani on merkitystä keskustelun aloituksessa? Onko sillä jotain merkitystä?

Arvostan perinteitä, joita monikin täällä kirjoitteleva väittää, etteivät ne ole perinteitä, ja eivätkä kuulu Suomeen tai suomalaisuuteen tai omiin perinteisiin.

Aivan yhtälailla, kun joku hehkuttaa jotain muuta tapahtumaa, on sama oikeus myös minulla. Puoluetaustastani huolimatta tai ehkäpä juuri siitä johtuen. Koeta kestää.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #113

En ole huomannut kenenkään vielä väittävän, etteikö Suvivirsi olisi osa perinnettä. Paitsi tässä ja nyt Mara sijoitti sen rakentamansa olkiukon näppäimistölle.

Sen sijaan on tuotu esille, että se(-kin), siis Suvivirsi, on tänne muualta tuotua ja kovin lyhytikäistä perinnettä, ainakin vielä tällä hetkellä. Sen tulo koulujen kevätjuhlien vakiohjelmistoon on ollut kulttuurin muutos ja tapahtunut vähittäin. Eikä sen korvautuminen jollakin toisella ole sen kummallisempi muutos.

Sen lisäksi on tuotu esille, että virsien, m.l. Suvivirsi, veisaaminen on uskonnonharjoittamista joka sinällään ei kuulu kouluihin vaan ihmisten vapaa-ajalle.

Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen Vastaus kommenttiin #116

#116: "Sen lisäksi on tuotu esille, että virsien, m.l. Suvivirsi, veisaaminen on uskonnonharjoittamista joka sinällään ei kuulu kouluihin vaan ihmisten vapaa-ajalle."

-> Olet nyt väärässä. Ei suvivirren veisaaminen ole uskonnonharjoittamista, eikä myöskään uskonnonopetus koulussa ole uskonnonharjoittamista.

-> Suvivirsi on kuitenkin hieno alkukesän biisi, ja nimenomaan niillä perinteisillä sanoilla eikä suinkaan Paula Vesalan tai ties kenen rustaamana uutena versiona. Suosittelenkin, että laitat suvivirren soimaan, vaikkapa tästä linkistä: https://m.youtube.com/watch?v=AAjCf9RGjQc

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #117

Suomen Evl.lut.kirkon, eli virsien tekijänoikeuksien haltijan mielestä veisattu virsi on laulettu rukous. Sen mukaan veisaaminen on "yhtä aikaa julistusta, opetusta, sielunhoitoa, rukousta ja yhteyden kokemista."

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies J.Pajuoja oli mieltä, että veisaamiseen liittyy vahva uskonnon harjoittamisen elementti ja kielsi m.m. Ev.lut.kirkon virsilaulukilpailut kouluissa. Suvivirrestä hän oli kuitenkin ristiriitaista mieltä tosin perustelulla, että sen käyttö kevätjuhlissa vähentää sen uskonnollista merkitystä etenkin kun jumala mainitaan vain kerran (sic!). Perustelu on vähän sama kuin ei ole huumeiden käyttöä jos ei vedä jointista henkeen.

Parhaimmillaan uskonnonopetus ei olekaan uskonnonharjoittamista. Se on kuitenkin aina pääasiassa lapselle pakotetun uskonnon opetusta ja neutraali erilaisten uskontojen sisältöjen, rakenteiden ja merkitysten opettaminen jää sivuosaan jos sitä tehdään ollenkaan. Vaarana on siis yhden uskonnon tuputus vaikka koulujen tehtävä ei olekaan valtakirkkojen aseman pönkittäminen.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

"Melodiaa pidetään ruotsalaisena kansansävelmänä[2] ja virren ruotsinkielinen versio löytyy nuotteineen jo vuoden 1695 ruotsalaisesta virsikirjasta[3], joskin tätä aiemmaksi alkuperäksi on myös arveltu saksalaislähdettä"

Se siitä..joko voidaan päästä yli yhdestä stanan suvivirressä?

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Kuka Vellua siinä virressä kiinni pitää, vai oletko siinä kiinni?

Jos jotain kiinnostaa suvivirrestä keskustella, niin let it be.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Te tuotte sen joka hemmetin kevät uudelleen palstoille luettavaksi ikäänkuin se olisi oleellinen ja tärkeä asia käsitellä. Se ei kuitenkaan ole oikeasti sellainen ja silti jaksatte pöyhiä vuodesta toiseen.

Se on sama kuin se lässytys tuntemattomasta sotilaasta ikäänkuin se olisi dokumentti. Se ei kuitenkaan ole!

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #88

Vältä sitten näiden blogien lukemista! Ja edelleen aloituksessani oli kyse paikallisesta perinnejuhlasta. Josta keskusteleminen on näköjään täysin mahdotonta, ainakin osalle.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #90

Silti sinä olit se jona toi virren esille.

Olisin mielelläni lukematta,mutta joka keväinen rituaali ei jää huomaamatta.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #114

Katsotko blogissani suositteleman nauhoituksen? Katso, keskustellaan sitten.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Aloitukseni koski paikallista perinne juhlaa. Kielletään keskustelu?

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Koitahan kieltää itseltäsi sanojen asettaminen toisten suuhun. Opettelet ensin sillä.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #89
Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Tää sama keskustelu tule joka vuosi samaan tapaan kuin koirankakkakeskustelu.
Mulle tuo virsi ei ole perinne, en edes muista koska olen kuullut sen livenä. Karjalaisten laulu on taas ihan kiva kun äitini oli karjalainen, syntyi toki Stadissa mutta rajantakaisessa Karjalassa eli lapsuutensa.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Myönnän että mulle tulee hyvä ja nostalginen fiilis suvivirrestä, pienestä pitäen siihen ehdollistettu. Nyt oma tenava hoilaa sitä pää täynnä odotuksia kesälomasta. Suvivirsi merkitsee sitä ettei ole läksyjä, voi nukkua myöhempään, pääsee pidemmäksi aikaa veneelle. Tämä vaikka minä, äitinsä tai mukula itse ei kuulu luterialiseen kirkkoon eikä mihinkään muuhunkaan uskontokuntaan. Voisin kuitenkin hyvin elää ilmankin Suvivirttä, vähän samalla tapaa kuin voin elää ilman että katson "Tuntemattoman sotilaan" kerran vuodessa 6.12.

Suvivirren "kieltämisestä" isointa älämölöä pitävät ääriuskonnottomat jotka kutsuvat itseään "vapaa-ajattelijoiksi". En näe eroa niillä jotka yrittävät käännyttää toisiaan omaan uskontoonsa ja niillä jotka yrittävät käännyttää ihmisiä pois uskonnoista. Fanaatikkoja molemmat ryhmät.

Kovin kummallista että "koti, kristinusko ja isänmaa"-jengi lyö kättä näiden suvaitsemattominen ääriuskonnottomien kanssa kun huomaavat tilaisuutensa koittaneen ja yrittävät pitää tätä jonkinlaisena todisteena islamisaatiosta.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Me taas, Janne, ollaan ihan normaaleja luterilaisia, minä, vaimoni ja lapsemme. Vwisaamme Suvivirttä muiden mukana myös kouluissa. Ymmärrämme, että joitakin virtemme saattaa loukata. Minusta on ilkeää, jos jonkun loukkaantuneen täytyy veisuumme takia paikalta poistua.

Osaisin päättää koulun veisaamatta. Veisaan virren mielelläni myös kirkossa, jossa se veisaaminen ei ketään loukkaa.

Karjalaisten laulua toki kaipaan. Sitä ei Uudenmaan koulujen kevätjuhlissa lauleta. Karjalan kunnailla on sekin kuulunut omiin kevätjuhliini.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #50

Wikipedian mukaan "Karjalaisten laulu" on herättänyt loukkaantumista karjalaisten keskuudessa. Minusta olisi ilkeää, jos jonkun loukkaantuneen täytyy veisuun takia paikalta poistua.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #71

Wikipedian artikkelit ovat yleensä yhden ihmisen kirjoittamia.
Tämä on syytä muistaa, vaikka siellä onkin jonkinlainen 'peer-review' -prosessi.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #71

"kurja Karjalamme" ei ketään niin paljoa loukkaa, että paikaltaan pitäisi poistua.

Itse en tuota laulun kohtaa irrottaisi kontekstistaan: "Konsa vaino Suomeamme kovin kourin koittelee, silloin kurja Karjalamme Suomen surut soittelee..."

Kun Suomella menee huonosti, Karjalalla menee huonosti. Isänmaallisuutta huokuva kokonaisuus. Karjala on tuolloin kurja. Kaunis se on iäti.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari

Tämä keskustelu tulee tosiaan joka vuosi samoin painotuksin toukokuuussa. Suvivirsikeskustelu on osa uutta suomalaista perinnettä josta ei varmaankaan haluta päästä irti lähimpään sataan vuoteen.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#26

''Mulle tuo virsi ei ole perinne, en edes muista koska olen kuullut sen livenä.''

Rva Elkamalle tiedoksi, että sitä laulettiin koulujen suvijuhlissa.

Kaikki eivät ole koulussa kauan viihtyneet.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Herra Liskonmäki, olen lähes viisikymppinen joten kouluvuosistani on jo ymmärrettävästi aikaa.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #87

#87

Minä olen parikymmentä vuotta vanhempi ja taisin olla koulussa kauemmin, kun olen oppinut lukemaan ja kirjoittamaan.

En ole Liskonmäki tai edes Matomäki.

En minä ole unohtanut mitä koulu -ja koulutustielläni opin.

Käyttäjän hietanenkaija kuva
Kaija Hietanen

Kiitos blogista, Outi! -Kyllä minustakin enemmistöperiaatteen mukaan pitää mennä, sen mitä enemmistö pitää kulttuurisesti tärkeänä. -Ihmettelin kun Viherlaakson lukio oli päättänyt laulaa vanhan perinteisen Suvivirren muunnetuilla, "neutraaleilla"sanoilla, jotka Paula Vesala oli tehnyt. Rehtori Rekilä piti sanojen muuntelua hyvänä ideana, mutta onneksi vararehtori Autio(varmaankin yleisen vastustuksen vuoksi) päätyi selittämään, että oli tullut virhe jossakin kopioinnissa, ja että virsi kuitenkin lauletaan niinkuin ennenkin. -Niin kauan kun suomalaisten enemmistö haluaa laulaa Suvivirren perinteisesti, niin se pitää tehdä. Aina tästä Suvivirrestä tulee erimielisyyttä: Taitaa olla tärkeä suomalaisten identiteetille? Minustakin se on.
Uutinen tästä Viherlaakson lukiosta:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/20180601220098675...

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

"Kyllä minustakin enemmistöperiaatteen mukaan pitää mennä, sen mitä enemmistö pitää kulttuurisesti tärkeänä. -Ihmettelin kun Viherlaakson lukio oli päättänyt laulaa vanhan perinteisen Suvivirren muunnetuilla, "neutraaleilla"sanoilla, jotka Paula Vesala oli tehnyt."

Entä jos Viherlaakson lukion juhlanjärjestäjien enemmistö oli tehnyt sen päätöksen? Pitääkö koulun seurata Facebook-kommentoijien enemmistöä vai oman oppilaskuntansa enemmistöä?

"Niin kauan kun suomalaisten enemmistö haluaa laulaa Suvivirren perinteisesti, niin se pitää tehdä."

Mielestäsi siis koulujen on pakko laulaa suvivirsi, koska enemmistö suomalaisista ei vastusta sen laulamista? Eikö koulujen pitäisi saada itse päättää ohjelmastaan?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Olen samaa mieltä, että koulut itse päättäkööt juhliensa ohjelmista. Mutta toisaalta heidän tulisi ottaa huomioon yleisempiä ohjeita m.m. opetusministeriöstä. Niiden mukaan kouluissa ei pidä harjoittaa minkään uskontojen palvontamenoja ja virsien veisuu on Ev.lut.Kirkon mielestä heidän uskontonsa harjoittamista.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin Vastaus kommenttiin #40

Enemmistön diktatuurin oikeutusta ei voi opettaa tässä asiassa kun ei sitä opeteta muutenkaan.
Uskonnollisen kuvaston välttäminen kaikessa koulun kulttuurissa on sinänsä melko mahdotonta - eikä sitä vaadikaan kukaan kuu kuin osittain se sama piiri (!) joka joka vuosi nostaa tämän saman kohkeen.

Erityisen vastenmieliseksi tämän tekee se, että jokin, joka on ollut ihmisille kaunis ja nostalginen yhteys omiin muistoihin ,
jonka ( kansainvälinen !) tausta ja historia on syvästi traaginen ja jonka nykysisältö on Luontoa , Luojaa ja lähimmäistä rakastava ,
kaapataan määrätyn jengin totaalisen epäkristillisen agendan hyötykäyttöön.

Suomen lipun väärinkäytön vielä kestin.
Tätä en.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #47

Niin, uskonnollisen kuvaston tai sellaisen jonka joku on ominut omalle uskonnolleen, ei voine täysin välttää, eikä liene tarpeenkaan. Onhan se ihan eri juttu kuin harjoituttaa kaikille tarkoitetussa koulussa yhden uskonnon palvontamenoja.

Tämä jokakeväinen episodi, josta lienee jo tullut jonkinsortin perinne, virrenveisuun puolustamiseksi lähentelee baijerilaisille pakotettua päätöstä ripustaa jokaiseen osavaltion virastoon muinaisen roomalaisten kiduttamalla tappavan telotusvälineen kuva. Samanlaisesta imperiumin vastaiskusta uskonnollisesti ja uskonnottomasti monimuotoistuvaa maailmaa vastaan on kyse.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #47

En tiedä, missä piireissä pyörittää, mutta alkaa kuulostamaan huolestuttavalta tuo vihasi.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Niin, Kaija. Olet täysin oikeassa: ei teillekään virsi itsessään kaunis ole eikä koskettava. Tärkeimmäksi teille muodostuvat ne virren sanat. Teitä kiinnostaa vain uskonnon pakkosyöttö.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari

Outoa että sen laulun sanoja ei enää voida muuttaa, vaikka niin tehtiin vielä 30-luvulla. En ymmärrä miksi vieläkin pitää veisata Libanonista ja Siionista ja ylistää Libanonin keväistä kaunistusta. Erityisen irvokasta sen laulaminen oli 1983 jolloin keväällä autopommi Beirutissa tappoi 63 ihmistä.

Onko sen kevään "kauneus" siinä ihmisten tappamisessa vai vain siinä että amerikkalaisiakin kuoli?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #60

Kuoleman kauneus? Niinpä, onhan meillä tapana laulaa myös "Kaunis on kuolla, kun joukkosi eessä urhona kaadut,". Tuota Ateenalaisten laulua laulatettiin koulujen laulutunneilla minunkin lapsuudessani, toivottavasti ei enää.

Samaten luettiin kansallisrunoilijan värssyjä tyyliin "Kun viisitoista vuotta vaan ma kerran täyttää saan,/ samaanpa käyn mä taisteluun ja nälkään, kuolemaan.".

Meillä on ollut vallalla tämä kauniin kuoleman kultti. Toivottavasti pääsemme siitä joskus irti.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #63

Niin tosiaan laulettiin, samoin kuin tätä Libanonin ylistystä. Tuleekohan Ateenalaisten laulusta se seuraava keväisen keskustelun aihe kun kuoleman ylistystä joku ruoja yrittää arvostella...

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #64

Tiedätkö edes, mitkä säkeistöt suvivirrestä lauletaan?

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #67

Tiedän hyvinkin, edes. Suvivirsi soitettiin eilen Lauantain toivotuissa levyissä, ja sitä ennen Hartaissa Sävelissä muistaakseni tiistaina (siis Radio 1:ssä jota edelleen netistä kuuntelen).

Molemmilla kerroilla kaikki kuusi säkeistöä. Ja miksei laulettaisi, eihän sitä laulua kukaan ole sensuroinut.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #68

Täällä päin Suomea siitä lauletaan vain säkeistöt 1-3, en ole koskaan kuullut koulussa laulettavan säkeistöjä 4-6...

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #69

Kyllä taideteokset pitää pitää kokonaisina. Mitä siitäkin tulisi jos kirjoja luettaisiin vain puoliväliin. Onko sensuuri iskenyt?

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #73
Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #75

Tiennyt mitä? Kyllä meidän koulussa aikoinaan laulettiin koko laulu. Kaiketi ohjelmasta riippuen joskus ei lauleta kuin Libanonista jos aikaa ei ole enempään.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #77

No minun eikä lasteni kouluaikana ei ole laulettu kuin säkeet 1-3. Kirkossa lauletaan kokonaan.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #78

Eikö se ole perinteisiin ja kulttuuriin kajoamista kun laulusta jätetään puolet pois? Veikkaan, että jos laulettaisiin niin äkkiä katoaisi suomalaisten innostus puolustaa laulua.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #81

Jos päätetään ottaa/pitää ruottista tullut laulu (on se väärin!) ja päätetään laulaa siitä sopivat osat (on se niin väärin), päätös tehty itse, eikä jonkun käskemänä. Äläkä enää viitsi edes esittää pitäväsi laulusta, kun et siitä näköjään pidä.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #83

Miksi nyt iski känkkäränkkä? Pidän laulusta perinteenä, koska olen laulanut ja säestänyt sitä niin monta vuotta elämästäni, mutta en pidä siitä, että tekopyhästi esitetään sen olevan paras ja pysyvin suomalainen perinne, jota ikinä kouluissa on ollut.

Tai, että puolustetaan sitä perinteenä kouluissa vain, koska vihataan niin voimakkaasti niitä, joille se ei ole koulujen ensisijainen kevätperinne(edelleenkään en puhu vihan kohdalla sinusta mutta heitä on, kuten tuli demonstroitua).

Edit: PS. Laulun ruotsalaisuus ei ole missään vaiheessa ollut ongelma minulle, enkä ole sanonut sen olevan väärin. Sinä jostain kumman syystä aloit esittää, että joku haluaisi kieltää laulun vain, koska se on ruotsalainen. Ruotsalaisia perinteitä on koulumme pullollaan.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #92

Et oo kuule känkkäränkkää nähnytkään. Mielestäni Suvivirsi kuuluu koulujen lippujuhlan, mistä blogini aloitus edes kertonut. Samoin enkeli taivaan. Se, että pidän niitä näiden kevät- ja joulujuhlien osana, on oma mielipiteeni. Se, että tässä ketjussa moni on osaava ja kykenevä arvioimaan syitä mielipiteelle, on säälittävää. Ja jos joku nyt ei vieläkään ymmärtänyt, ne ovat osa juhlaa, ei juhlan ainoa osa.

PS itse toit ruotsalaisen alkuperän esille, ikäänkuin sillä olisi merkitystä.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #97

"Ja jos joku nyt ei vieläkään ymmärtänyt, ne ovat osa juhlaa, ei juhlan ainoa osa."

Ne ovat osa juhlaa niin kauan kuin sen halutaan olevan.

"PS itse toit ruotsalaisen alkuperän esille, ikäänkuin sillä olisi merkitystä."

Minulle se on lähinnä hyvä muistutus koululaitoksemme perustavanlaatuisesta monikulttuurisuudesta mutta arvelin otsikonkin perusteella, että sinä näkisit ruotsalaisuuden jotenkin huonona asiana. Ja näinhän siinä sitten kävikin.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #99

Kävi miten? Olenhan jo kerran todennut, ettei laulun alkuperällä ole minulle mitään merkitystä. Älä laita sanoja suuhuni. Sen on suomalainen koulu ottanut käyttöön kenenkään pakottamatta.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #102

"Kävi miten?"

Minä esitin, että ruotsalainen perinne on kaunis ja sinä vedit johtopäätöksen, että minä haluaisin kieltää sen:

"Paras perustelu tähän mennessä, koska ruotsalainen alkuperä. Siksikö se mielestäsi pitää kieltää. Hyi, pahat ruotsalaiset on meille tommosen virren tuoneet..."

Miksi koet sen näin, en tiedä.

"Sen on suomalainen koulu ottanut käyttöön kenenkään pakottamatta."

Aivan, koulut saavat itse, kenenkään pakottamatta valita perinteensä. Niin se oli ennen ja niin se on jatkossa.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #104

On tää kyllä jännää vääntöä. Sie siis luulit, että virren alkuperä on miulle joku järkytys? Sekö oli pointtisi? Kun en monikulttuurisuutta korostanut vaan korostin perinteen merkitystä suomalaisille. Voi taivas! Harmi, ku jäi kiksit saamatta..

Onneksi vanhemmat ovat vielä tolkussaan ja ihan kaikki ei mene läpi, millä opettajat yrittävät ajaa omaa ideologiaan läpi. Ja sekös eräitä harmittaa oikein kovasti.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #106

Onko kenellekään selvinnyt miksi Outi Mara käy tästä asiasta niin kovilla kierroksilla?

- Kyllä se on hieno laulu, sanoituksineen. Eikä loukkaa ketään. Paitsi, jos oikein tikistetään ja korvien välissä pullistuu aatteet.
- Kyllä me muut ollaan NIIN pahoja. Paras perustelu tähän mennessä, koska ruotsalainen alkuperä. Siksikö se mielestäsi pitää kieltää. Hyi, pahat ruotsalaiset on meille tommosen virren tuoneet...
- Karjalaisten laulu on karmeaa suomalaista alkuperää
- meillä on perinteitä, jotka ovat puolustamisen arvoisia. Toisille tämä on myrkkyä
- En aliarvioi suvivirttä, vaan päinvastoin.
- Minusta kun välillä tuntuu, ettei oppilailta kysytä juuri mistään, koska opettaja tietää.
- puolustajia myös silloin vähemmistöä?
- Miksi tämäkin asia muutetaan vihaksi, agenda?
- Laitetaan Joensuun kaupunki ja Pohjois-Karjala boikottiin!
- Kaikkien eli yli 20000 ihmisen, jotka osallistuivat tapahtumaan, pitäisi boikotoida tapahtumaa
- Josta keskusteleminen on näköjään täysin mahdotonta, ainakin osalle.
- Kielletään keskustelu?
- En tiedä, missä piireissä pyörittää
- Jos päätetään ottaa/pitää ruottista tullut laulu (on se väärin!) ja päätetään laulaa siitä sopivat osat (on se niin väärin)
- Äläkä enää viitsi edes esittää pitäväsi laulusta, kun et siitä näköjään pidä.
- Mielestäni Suvivirsi kuuluu koulujen lippujuhlan, mistä blogini aloitus edes kertonut. Samoin enkeli taivaan.
- ettei laulun alkuperällä ole minulle mitään merkitystä.
- Onneksi vanhemmat ovat vielä tolkussaan ja ihan kaikki ei mene läpi, millä opettajat yrittävät ajaa omaa ideologiaan läpi. Ja sekös eräitä harmittaa oikein kovasti.
- Sie siis luulit, että virren alkuperä on miulle joku järkytys?
- Nyt jopa sanoilla on merkitystä, uskoi tai ei.

Paljon väitteitä jotka ovat ristiriidassa keskenään, lauseita joita on vaikea ymmärtää, kuvitelmia siitä että joku on nyt Outin oikeuksia jotenkin rajoittamassa, tietoa siitä pitävätkö jotkut laulusta vai ei, laulua pitäisi boikotoida tai sitten ei, enkeli taivaan pitäisi olla kevätjuhlan ohjelmistossa...

Eikös kuitenkin ole kyseessä vain yksi laulu, jota kuka tahansa voi kuunnella Youtubesta halutessaan, ja vaikka keksiä sille uusia sanoja?

Pitäisiköhän Outin vaihtaa jo aihetta ja siirtyä vaikka meidän maahanmuuttajien haukkumiseen.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #108

Jukka osaa kopioida toisen kirjoittamaa tekstiä, irrottaa sen keskusteluista, ja tekee sitten johtopäätöksiä. Oikeaa keskustelun malliesimerkkiä näyttää! Lopussa tuo taas omat ennakkoluulonsa esille, jolla ei ole mitään tekemistä blogin kanssa. Malliesimerkki kerrassaan!

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #106

"Sie siis luulit, että virren alkuperä on miulle joku järkytys? Sekö oli pointtisi?"

No miksi sinä sitten oletat, että kun joku kehuu kaunista ruotsalaista laulua niin se tarkoittaa, että hän onkin sitä vastaan?

"Onneksi vanhemmat ovat vielä tolkussaan ja ihan kaikki ei mene läpi, millä opettajat yrittävät ajaa omaa ideologiaan läpi. Ja sekös eräitä harmittaa oikein kovasti."

Varmasti harmittaa muiden ideologiat niitä, jotka ovat suvivirttä vastaan. Aivan kuten niitäkin, jotka kärkkyvät keväisin sitä, että lauletaanhan se suvivirsi nyt ihan varmasti kaikkialla. Ja niitä, jotka kirjoittavat blogeja siitä, kun virsi on laulettu ja kokevat, että pitää erikseen mainita, että kukaan ei tilaisuudessa loukkaantunut.

Vuosi vuodelta huvittavampia ovat keskustelunavaukset suvivirrestä.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #120
Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #121

Ei suinkaan, meillä kouluissa lähinnä ihmetellään muiden pakkomielteitä kevätjuhliemme ohjelman suhteen ja se on lähinnä huvittavaa katsella miten siihen suhtaudutaan. Jotkut vihaa muita ihmisiä niin paljon, että vaikkeivät välitä laulusta niin ihan kettuillakseen haluavat sanella meidän kevätjuhlien ohjelman. Tai oletko sinä esim. Kaija Hietasen kanssa samaa mieltä, että koulujen on pakko laulaa suvivirsi, jos joku kysely toteaa, että ihmiset pitävät siitä? Näitä asioita tarkoitan kun huvittuneena katselen tätä keskustelua.

Kysyisin vielä uudelleen kysymyksen johon odottelen vastausta. Entä jos kouluissa on enemmistön mukaan islamilaisuutta ylistäviä esityksiä, joihin kaikkien odotetaan osallistuvan? Se on ok, koska enemmistö? Oletan, että vapaus uskonnosta alkaa kiinnostamaan hieman useampaa suomalaista silloin kun enemmistö koulussa ei olekaan se perinteinen.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #124

Ja odotan vastausta edelleen siihen kysymykseen, puolustatko suomalaisia perinteitä ja kristillisyyttä, kun tai jos se jää jossain koulussa vähemmistöön Suomessa?

Vai että islamilaisuutta ylistäviä lauluja? Miksi minun tai lasteni pitäisi sellaiseen osallistua? Kieltäytyisin. Asun Suomessa, en Afrikassa tai Lähi-Idässä. Jos haluan islamin vaikutteita, matkustan (ja olen matkustanut) maahan, jossa islam on valtauskonto.

Koulujen juhlat ja sisällöt muuttuvat. Tätä en ole missään vastustanut. Väitän, että edelleen enemmistölle Suvivirsi on perinteinen kevätjuhlassa laulettava laulu, ilman uskontoa tai uskonnon kanssa. Se on osa juhlaa, ei koko juhla.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #126

"Ja odotan vastausta edelleen siihen kysymykseen, puolustatko suomalaisia perinteitä ja kristillisyyttä, kun tai jos se jää jossain koulussa vähemmistöön Suomessa?"

Ei ole missään nimessä yhdenkään opettajan tehtävä puolustaa kristillisyyttä, tai minkään muun uskonnon harjoitusta, koulun arjessa. Suomalaisen kulttuurin, perinteiden ja arvojen edistäminen on opetussuunnitelmissa ja minä puolustan niitä ylpeästi.

"Vai että islamilaisuutta ylistäviä lauluja? Miksi minun tai lasteni pitäisi sellaiseen osallistua? Kieltäytyisin."

Tilanteessa koulun enemmistöuskontona olisi islam. Ja jos siis koulun juhlassa esitetään islamin uskosta poimittu teos, jota voisi verrata virteen niin sinä vain poistut, etkä valita, että lastesi vapautta islamin harjoittamisesta on loukattu?

"Tätä en ole missään vastustanut. Väitän, että edelleen enemmistölle Suvivirsi on perinteinen kevätjuhlassa laulettava laulu, ilman uskontoa tai uskonnon kanssa."

Mutta oletko Kaijan kanssa samaa mieltä, että se olisi pakko laulaa? Nythän se ei ole pakko mutta jotkut koulut eivät uskalla jättää sitä pois vaikka haluaisivat, koska mielensäpahoittajat itkevät heti lehdistölle.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #128

Kaijan yhdessä kommentissa ei puhuta mitään kenenkään pakottamisesta mihinkään. Vain siitä, että, jos enemmistö toivoo laulun pysyvän koulun ohjelmassa, mennään sillä.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #136

"Niin kauan kun suomalaisten enemmistö haluaa laulaa Suvivirren perinteisesti, niin se pitää tehdä."

Minä tulkitsin tämän niin, että kun suomalaisten enemmistö(ei yksittäisen koulun enemmistö) on jotain mieltä niin kaikkien koulujen se pitää tehdä. Yritin häneltä selvittää, että tarkoittaako tämä sitä mutta hän ei vastannut.

Oletko sinä sitä mieltä, että jos mielipidemittauksessa enemmistö suomalaisista pitää suvivirrestä niin silloin sen pitäisi kaikkien koulujen esittää, täysin riippumatta siitä, että haluavatko juhlan järjestäjät sen sisällyttää ohjelmaan.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #140

Miksi sitä virttä nytkin lauletaan kouluissa? Koska perinne. Eihän se ole mikään lakiin kirjattu, pakollinen asia. Mutta yllättäen moni haluaa sen kuulla ja tätähän sinä vastustat, koska pieni vähemmistö vinkuu. Ja vähemmistön täytyy saada, mitä se haluaa. Eli Suvivirsi pois.

Mielenkiintoisinta tässä lienee se, että se ei ainakaan julkisuudessa ole muslimit tai juutalaiset tai herran kansalaiset tai what ever, joka tätä vaatii, vaan ihan kaltaisesi supisuomalaiset mukaluokkaantujat. Juuri aamulla kuuntelin Husun ulostulon tästä asiasta. Erittäin hyviä pointteja esitti.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #142

"Miksi sitä virttä nytkin lauletaan kouluissa? Koska perinne."

Uskonnollisimmista viittauksista riisuttua suvivirttä pidetään yleisesti kouluihin tänä päivänä sopivana perinteenä. Monista perinteistä on vuosikymmenien aikana luovuttu ja uusia otettu mukaan, eikä suvivirsi tosiaan mikään pakko ole, vaikka osa on sitä mieltä, että se pitää laulaa.

"Mutta yllättäen moni haluaa sen kuulla ja tätähän sinä vastustat, koska pieni vähemmistö vinkuu."

Nyt on ymmärryksessäsi oikeasti jotain vikaa. Minä olen koko ajan puhunut suvivirren puolesta mutta en kuvittele sanelevani muille, että se pitää kaikissa kouluissa ehdottomasti laulaa jos enemmistö kansalaisista on sitä mieltä. Se olisi ylimielistä ja tarpeetonta koulujen autonomiaan puuttumista. Ei meidänkään koulussa hyväksytä sitä, että nillittäjät yrittävät sanella mitä me esitetään tai jätetään esittämättä.

"Mielenkiintoisinta tässä lienee se, että se ei ainakaan julkisuudessa ole muslimit tai juutalaiset tai herran kansalaiset tai what ever, joka tätä vaatii, vaan ihan kaltaisesi supisuomalaiset mukaluokkaantujat."

Voitko nyt sanoa, että mitä minä vaadin tai mistä olen loukkaantunut? Suvivirttä poisko? Missä ihmeessä minä olen niin kirjottanut? Tämä ruikuttamisesi on todella ihmeellistä. Ihan kuin et lukisi kommenttejani lainkaan.

Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen Vastaus kommenttiin #124

#124: Nyt sinä Jussi kirjoitat taas ihan höpöhöpöjuttuja. Vai että ihan "islamilaisuutta ylistäviä esityksiä, joihin kaikkien odotetaan osallistuvan?"

Mistä olet saanut päähäsi, että suvivirsi ei olisi "islamilaisuutta ylistävä esitys"? Sehän voi hyvinkin olla sellainen, koska muslimien ja kristittyjen Jumalan väitetään olevan sama. Näin ollen suvivirren esittäminen ei voi mitenkään loukata esimerkiksi muslimeja.

Toisaalta on vaikea ymmärtää, miksi ihmeessä tuot tässä yhteydessä esille "vapauden uskonnosta." Suvivirren esittämisestä ei seuraa se, että koulun juhlatilaisuudesta muodostuisi luonteeltaan uskonnollinen. Jos et vieläkään ymmärtänyt asiaa, niin lue tuo edellinen lause uudestaan.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #127

Suvivirsi on uskonnon harjoittamista! Tulihan se lopulta sieltä, mutta mikä oli Jussin asia, kaiken höpinän keskellä. Eiköhän tää ollunna tässä.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #129

"Suvivirsi on uskonnon harjoittamista! Tulihan se lopulta sieltä, mutta mikä oli Jussin asia, kaiken höpinän keskellä."

Missä olen näin kirjoittanut? Sinulla on pahoja ongelmia luetunymmärtämisessä. Voitko lukea kommenttini uudestaan, jotta käydään samaa keskustelua.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #134

Sanoit: "ei ole missään nimessä yhdenkään opettajan tehtävä puolustaa kristillisyyttä, tai minkään muun uskonnon harjoitusta, koulun arjessa. Suomalaisen kulttuurin, perinteiden ja arvojen edistäminen on opetussuunnitelmissa ja minä puolustan niitä ylpeästi."

Suvivirsi ei siis kuulu perinteisiin. Suvivirsi on uskonnon harjoittamista? Suvivirsi ei kuuluu kulttuuriin ja arvoihin? Ei kannata puolustaa, tuli selväksi.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #137

Suvivirsi perinteenä ei ole uskonnonharjoittamista mutta virret ovat, kuten vastikään aluehallintovirasto linjasi.
https://yle.fi/uutiset/3-10181254

Ja luulisi nyt jo menneen perille, että puolustan suvivirttä suomalaisten omaksumana perinteenä. Sen verran monta kertaa olen sen sinulle maininnut. En ymmärrä miksi se ei mene perille.

Tuo vastaukseni ei ollut kysymykseen suvivirrestä vaan suomalaisten perinteiden ja kristillisyyden puolustamisesta. Sinä itse nyt tulkitset vastaukseni aivan väärin. Ei keskustelua noin voi käydä.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #137

Ja vältät edelleen jostain syystä sitä kysymystä, johon haluaisin vastauksen.

Jos siis koulun juhlassa esitetään islamin uskosta poimittu teos, jota voisi verrata virteen niin sinä vain poistut, etkä valita, että lastesi vapautta islamin harjoittamisesta on loukattu?

Tähän vastaaminen näyttää olevan nyt ylivoimaisen vaikeaa. Mutta toisaalta oletan, että se on juuri niin kuin aikaisemmin esitin. Monet herkistyvät uskonnonvapaudelle koulussa vasta kun ei olekaan enää enemmistössä. Sitten ne uskonnonharjoituksen nyanssit koulun arjessa alkavat kiinnostaa.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #141

Nyt puhut islamin teoksesta, aiemmin puhuit islamin harjoittamisesta. Jos näin tapahtuisi, on oikeus olla poissa. Mielenkiinnosta kysyn. Kuinka moni suomalainen, mahd kristitty kävisi tällaista koulua?

Niinkuin niilläkin, jotka jättävät koulupäivän väliin suvivirren kuuluessa ohjelmistoon. Ja tiedoksi, en itse eikä lapseni tule koskaan menemään islamin uskoa harjoittaviin tilaisuuksiin. Sitä on uskonvapaus Suomessa.

Saitko vastauksesi?

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #145

Ihan mielenkiinnosta tähän väliin kysäisisin että miten Outi on niin varma ettei "lapseni tule koskaan menemään islamin uskoa harjoittaviin tilaisuuksiin"?

Kattaako äidin valta nykyisin koko lapsen elämän Suomessa? Pystytkö kieltämään lastasi osallistumaan muslimiystävänsä häihin? Kuinka suomalainen äiti pystyy kontrolloimaan lapsensa uskontoa ja sitä mihin tilaisuuksiin hän osallistuu?

Eikö tuollainen käytös ole ahdistavaa lapselle? Eikö se käy pitkän päälle kalliiksi että valvot lapsesi toimintaa 7/24?

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #146

Äitinä kontrolloin lasteni tekemisiä, kunnes hänestä tulee aikuinen, täysi-ikäinen. Sitä kutsutaan Jukka vanhemmuudeksi. Äitinä tehtäväni on huolehtia ja tietää, missä lapseni ovat. Lapseni tekevät omat valintansa, kun kasvavat. Myös rippikoulun suhteen, kuten vanhin jo itse päätti.

Vai on Jukan mielestä vanhemmuus rankkaa, kun pitää lapsia vahtia 24/7. Sellaista se on, kun lapsia saa.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #148

Minulla on vanhemmuudesta vain 26 vuoden kokemus, joten ymmärrän että olet tässä asiassa minua suurempi ja pitkäikäisempi auktoriteetti.

Vanhemmuudeksi en itse kutsu "kontrollointia". Se on aivan muita asioita, mutta tietenkin jos on samanlainen asiantuntija kuin sinä, en tietenkään väitä vastaan.

Omalla kohdallani lapseni on saanut osallistua niin uskonnottomiin, buddhalaisiin, islamilaisiin kuin kristillisiinkin häihin ja muihin uskonnollisiin tilaisuuksiin oman mielitekonsa mukaan. Nähdäkseni tämä on antanut hänelle laajan käsityksen tuosta elämän puolesta protokollineen, perinteineen, perhearvoineen jne.

Näkemykseni kanssasi eroaa siinä että lapseni on edelleen lapseni vaikka hän onkin aikuinen. Olen aina noudattanut ajatusta että lapsen tulee itsenäistyä ja olla vastuussa omista tekemisistään. Mutta lapseni pysyy aina lapsenani, enkä tule sitä asiaa häneltä koskaan kieltämään.

Vanhemmuus oli ja on rankkaa, mutta miellyttävää rankkuutta. Sen vuoksihan täällä eletään... 7/24 valvominen heidän tekemisistään olisi omasta mielestäni jo sairautta.

Itselleni ei tulisi mieleenkään tulla vannomaan julkisesti ettei lapseni koskaan tulisi osallistumaan johonkin vieraaseen uskonnolliseen tilaisuuteen, kuten sinä teet. Lapseni tulee saada itse päättää mihin järjestöön, uskontoon tai muuhun kuppikuntaan kuuluu. Kukin tietenkin tavallaan, mutta eikö Suomessa jo lakikin puutu siihen että täysi-ikäinen ei saisi vanhempiensa vuoksi tehdä oman tahtonsa mukaan?

Julistamalla julkisesti että lapseni ei tule osallistumaan vieraan uskonnon tilaisuuksiin, esim. häihin, asettaisin lapselleni elämänikäisen taakan: pitääkö hänen tehdä niin kuin haluaa vai olla lojaali minulle, olla menemättä johonkin tilasuuteen sen vuoksi ettei tekisi minua naurunalaiseksi.

Mutta sinä olet osoittanut omanlaistasi rohkeutta ja vannonut ettei lapsesi koskaan tule osallistumaan mihinkään islamilaiseen tilaisuuteen. Kerro joskus 30 vuoden päästä miten kävi... ;.)

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #151

"Kukin tietenkin tavallaan, mutta eikö Suomessa jo lakikin puutu siihen että täysi-ikäinen ei saisi vanhempiensa vuoksi tehdä oman tahtonsa mukaan?"

Olet merkillinen ihminen. Aina, korostan aina pitää käydä henkilöön ja korostaa omaa paremmuutta. Ja lisäksi puhuin lapsista, en aikuisista. Oikein korostin vanhemman vastuuta alaikäistä lapsista. Ja siitä, kuinka täysi-ikäisenä itse päättävät asioistaan.

Sinä puhut 26v aikuisesta. Ja ikäsi on joku mittari ymmärrykselle? Katso joskus oikeasti peiliin.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #152

"Olet merkillinen ihminen..."

Kukahan tässä käy henkilöön? En puhu sinusta tai minusta, vaan niistä periaatteista joilla lasta kasvatetaan. Ja kuten sanoin, olet varmasti minua parempi kasvattaja ja moraalisesti minua korkeammalla, älykkäämpi, avarakatseisempi, koulutetumpi ja viisaampi. Jäikö jotain puuttumaan?

Kerro kuitenkin 30 vuoden päästä miten valasi onnistui!

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #154

Kun en päästä 10v lasta muslimien juhliin? Varmasti kerron.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #145

"Nyt puhut islamin teoksesta, aiemmin puhuit islamin harjoittamisesta."

Virret ja rukoukset ovat teoksia. Niiden lukeminen tai laulaminen harjoittamista. Näin kirkot itsekin toteavat.

"Jos näin tapahtuisi, on oikeus olla poissa. Mielenkiinnosta kysyn. Kuinka moni suomalainen, mahd kristitty kävisi tällaista koulua?"

Jos siis tällainen islamilainen, virteen verrattava, teos kuuluisi toistettavana kevätjuhlan ohjelmaan niin sinä olisit pois, etkä valittaisi vaan hyväksyisit sen? Käyväthän muutkin kuin kristityt tälläkin hetkellä suomalaisia kouluja, joissa saattaa olla uskonnon harjoitusta. Mikä kumma se nyt toisin päin olisi?

"Ja tiedoksi, en itse eikä lapseni tule koskaan menemään islamin uskoa harjoittaviin tilaisuuksiin. Sitä on uskonvapaus Suomessa."

Ymmärrät siis selkeästi periaatteen, joka on monille tärkeä. Vapaus uskonnon harjoittamisesta on erittäin hieno suomalainen arvo ja periaate. Siihen ei ole mahdollisuutta monessakaan islamilaisessa maassa. Ymmärrät siis varmaan miksi joku haluaa vältellä sinun uskosi harjoittamista ja olla todella tarkkana sen kanssa.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #150

"Käyväthän muutkin kuin kristityt tälläkin hetkellä suomalaisia kouluja, joissa saattaa olla uskonnon harjoitusta. Mikä kumma se nyt toisin päin olisi?"

Niin. Suomessa Suomen malliin, muualla toisin.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #153

Ovatko esim. juutalaiset koulut nykyisin kielletty Suomessa? Eivät sovi "Suomen malliin"?

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #155

Ja liittyy nyt aiheeseen, että?

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #153

Muistutan, että mitä sinä itse sanoit toissapäivänä.

"Etelä-Suomessa tilanne voi toki kohta olla toisin, jos tietyissä kouluissa on enemmistö koululaisia, jostain muusta kulttuurista. Sittenhän taas enemmistö päättää, eiks jee?"

Eli, enemmistön mukaan mennään, eiks jee? Jos koulussa enemmistö on muslimeja niin onko sinusta muiden vain hyväksyttävä islamin uskon harjoitus ja poistuttava sen ajaksi muualle vai alkaako silloin yhtäkkiä Perussuomalaisia kiinnostamaan vapaus uskonnosta koulussa ihan uudella tavalla?

Minun mielestäni olisi parempi jos pidämme todella visusti uskonnon ja sen harjoittamisen pois kouluista, silloin tällaista ongelmaa ei muodostuisi. Pyritään välttämään tarpeetonta vastakkainasettelua.

Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen Vastaus kommenttiin #158

#158: "Minun mielestäni olisi parempi jos pidämme todella visusti uskonnon ja sen harjoittamisen pois kouluista, silloin tällaista ongelmaa ei muodostuisi. Pyritään välttämään tarpeetonta vastakkainasettelua."

-> Taas sinä Jussi kirjoitat ihan puutaheinää. Epäilen, että se on seuraus horjuvasta ajattelusta joka taas voi hyvinkin johtua liiallisesta soijan nauttimisesta. Saanen huomauttaa, että mielipiteesi uskonnon pitämisestä todella visusti poissa kouluista tuskin laajemmin menestyy, koska jo perusopetustasolla uskonnon opettaminen kuuluu opetusohjelmaan. Se taas, mikä sinun mielestäsi on tarpeetonta vastakkainasettelua, ei välttämättä sitä jonkun toisen mielestä edes ole.

-> Sinun pitänee myös vain sopeutua siihen, että uskonnolla on tietty merkityksensä esimerkiksi perinteissä, joita Suvivirsikin edustaa. Toki perinteet ajan myötä saattavat muuttua, mutta ne tuskin muuttuvat niin nopeasti kuin ehkä haluaisit.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #127

Janhunen kyselee Kangasluomalta: "Mistä olet saanut päähäsi, että suvivirsi ei olisi "islamilaisuutta ylistävä esitys"?"

Olisiko Janhusella siis esittää jokin islamilaisia palvontamenoja ohjaava teos tai kirjoitus jossa k.o. virsi esitetään? Oikeastihan musiikki on pääpiirteissään "haram" koska se villitsee kuin "khamrin". (lähde: /http://www.islamopas.com/musiikki.html)

Suvivirsi on virsi ja sen veisaaminen on uskonnonharjoittamista Ev.lut.kirkon oppien mukaan. Janhusen ja Maran kannattaisi lukea Virsikirjansa esipuhe.

Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen Vastaus kommenttiin #130

#130: "Olisiko Janhusella siis esittää jokin islamilaisia palvontamenoja ohjaava teos tai kirjoitus jossa k.o. virsi esitetään? Oikeastihan musiikki on pääpiirteissään "haram" koska se villitsee kuin "khamrin". (lähde: /http://www.islamopas.com/musiikki.html)"

-> Ei ole mitään tällaista esittää kun en tunne islamilaisia palvontamenoja sen kummemmin enkä ole aiheesta kiinnostunut.

"Suvivirsi on virsi ja sen veisaaminen on uskonnonharjoittamista"

-> Suvivirsi on virsi, mutta sen veisaaminen ei aina ole uskonnonharjoittamista. Se riippuu tilanteesta. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies totesi jo 2013 että Suvivirren sisältö ei muuta koulun juhlatilaisuutta luonteeltaan uskonnolliseksi. Ratkaisevaa on siis tilaisuuden luonne ja asiayhteys virren esittämisessä. Tällainen linjaus oli tehtävä, koska mielensäpahoittajat olivat loukkaantuneet Suvivirrestä. Joko muuten kävit kuuntelemassa Suvivirren?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #131

Janhunen vastasi: "Ei ole mitään tällaista esittää kun en tunne islamilaisia palvontamenoja sen kummemmin enkä ole aiheesta kiinnostunut."

Siis perustelemattomia väitteitä ilman kiinnostusta ottaa asioista selvää. Niinpä, mitäpä sitä muuta tarvitseekaan kun on muuten niin hyvät mielipiteet.

Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen Vastaus kommenttiin #132

#132: Vielä kun kerrot, että mikä oli perustelematon väite.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #133

Perustelematta jäi "Näin ollen suvivirren esittäminen ei voi mitenkään loukata esimerkiksi muslimeja.". Edeltäneet kysymyksethän eivät perustele asiaa sillä loukkaantuminen on subjektiivinen, tässä tapauksessa muslimien, kokemus ja sen perustelu tulisi siis lähteä niiden kokemusten analysoinnista eikä tietämättömyydestä ja välinpitämättömyydestä kumpuavista olettamuksista samaa alkuperää olevasta jumalkäsityksestä.

Toisaalta perustelematta jäi myös väite Kangasluoman päässä vellovista käsityksistä. Janhunenhan ei esittänyt mitään perusteluja sille mitä Kangasluoman päässä liikkuu vaan kyseli vain mistä ne ovat tulleet.

Lisäksi jos Janhunen käyttäytyisi asiallisesti hän joko olisi sen verran kiinnostunut muslimien ja heidän uskontonsa suhteesta musiikkiin, että ottaisi selvää asioista tai ei ottaisi koko asiaa esille jos ei ole kiinnostunut siitä miten asiat oikeasti ovat.

Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen Vastaus kommenttiin #135

#135: "Perustelematta jäi "Näin ollen suvivirren esittäminen ei voi mitenkään loukata esimerkiksi muslimeja."

-> Ks. Ylempää. Eihän Suvivirren esittäminen voi muslimeja loukata, koska vaikka virressä mainitaan Jumala, niin muslimien ja kristittyjen Jumalan väitetään olevan sama.

"Edeltäneet kysymyksethän eivät perustele asiaa sillä loukkaantuminen on subjektiivinen, tässä tapauksessa muslimien, kokemus ja sen perustelu tulisi siis lähteä niiden kokemusten analysoinnista eikä tietämättömyydestä ja välinpitämättömyydestä kumpuavista olettamuksista samaa alkuperää olevasta jumalkäsityksestä."

-> Niin, toki joku yksilö on voinut jostain loukkaantua, mistäs minä sen tiedän, mutta edellä sanotusta johtuen ainakaan yleisellä tasolla tällaiselle loukkaantumiselle ei voine olla mitään järkevää syytä.

"Toisaalta perustelematta jäi myös väite Kangasluoman päässä vellovista käsityksistä. Janhunenhan ei esittänyt mitään perusteluja sille mitä Kangasluoman päässä liikkuu vaan kyseli vain mistä ne ovat tulleet."

-> Antaa Kangasluoman itse purkaa auki höpinöitään, jos siihen pystyy.

"Lisäksi jos Janhunen käyttäytyisi asiallisesti hän joko olisi sen verran kiinnostunut muslimien ja heidän uskontonsa suhteesta musiikkiin, että ottaisi selvää asioista tai ei ottaisi koko asiaa esille jos ei ole kiinnostunut siitä miten asiat oikeasti ovat."

-> Nähdäkseni tässä yhteydessä ei ole tarpeellista perehtyä syvällisemmin muslimien musiikkiin.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #138

Janhunen kirjoitti: "Nähdäkseni tässä yhteydessä ei ole tarpeellista perehtyä syvällisemmin muslimien musiikkiin."

Jos esittää väitteitä tai kysymyksiä koskien muslimien suhtautumisesta musiikkiin, tässä tapauksessa Suvivirteen, luulisi olevan kiinnostunut islamilaisesta musiikkikäsityksestä edes sen verran, että haluaisi tietää heidän suhtautuvan kielteisesti kaikenlaiseen musiikkiin, siis myös Suvivirteenkin.

En tosin ole heistä kenenkään, fundamentalistisimmankaan olleen kieltämässä musiikkia muilta, edes kristityiltä Suvivirttä. Sillä onhan sen laulattamisesta koulujen kevätjuhlissa kyse ev.lut.kristillisen ylivallan ylläpitämisen yhdestä
itsessään vähämerkityksellisestä symbolista. Kysymyksestä jonka pääasiassa kristillisyyteen vetoavat erilaisuuden vastustajat nostavat esiin joka kevät.

Jos siis haluaa lyödä erimieltä olevia päähän islamiin t.m.s. kuuluvilla asioilla, kannattaa niistä ensin ottaa sen verran selvää ettei lyö hutia niinkuin Janhunen tällä(-kin) kertaa.

Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen Vastaus kommenttiin #143

#143 "Jos esittää väitteitä tai kysymyksiä koskien muslimien suhtautumisesta musiikkiin, tässä tapauksessa Suvivirteen, luulisi olevan kiinnostunut islamilaisesta musiikkikäsityksestä edes sen verran, että haluaisi tietää heidän suhtautuvan kielteisesti kaikenlaiseen musiikkiin, siis myös Suvivirteenkin."

-> Ei sitä voi kukaan oikeasti tietää, että suhtautuvatko muslimit todellisuudessa kielteisesti musiikkiin vaiko eivät, koska islamiin kuuluu myös Taqiyya sekä Kitman -oppijärjestelmät. Ne oikeuttavat tarvittaessa valehtelemaan tai teeskentelemään.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #144

Taqiyya:an ja Kitman:iin viittaamalla Janhunen irroittaa asioita yhteyksistään. Niillä tarkoitetaan uskosta vaikenemista ja sen julkista kieltämistä vainon uhatessa. Suhtautuminen musiikkiin, ei edes Suvivirteen, ole sellainen.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #120

Outi pahastuu varmuuden vuoksi myös siitä että jossain saatetaan laulaa koko laulu. Hirveää olisi puolestaan se, että laulettaisiin jotain muuta käännöstä kuin sitä 30-luvulla tehtyä:

Kauniisti joka paikkaapi
koristaa kukkanenpi.
Nyt siunaustaan suopi
taas lämpö auringonpi,
se luonnon uudeks' luopi,
sen kutsuu elohonpi.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #122

Vai että pahastuu. No ei pahastu. Niinkuin sanoin, kouluissa on tänä päivänä bruukattu laulaa 1-3 säkeistöt, kirkossa hela virsi. Jos kieli vaihtuu, niin sitten mennään sillä. En tiiä kyllä, missä Suomessa lauletaan eri kielellä. Rannikoilla, ruotsin kielisissä kouluissa/seurakunnissa?

Mutta katsotko Jukka tuon tallenteen? Olisiko siitä kommentoitavaa? Eikö lapset laulakin kauniisti?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #102

Ite asiassa Suvivirren tausta on germaaninen ja kauimmat tunnistetut juuret lienevät keskiaikaisessa Carmina Burana:ssa n. 1000- ja 1100-luvuilta. Siellä niillä kuvattiin pappien kisailua nuorten tyttöjen kanssa kesäisellä niitulla.

Mielenkiintoinen tuo ilmaus "suomalainen koulu ottanut käyttöön kenenkään pakottamatta". Koiska "suomalainen koulu" noin päättikään ja mihin päätöksensä kirjasi?

Käsittääkseni jotkut yksittäiset koulut aloittivat joskus 1930-luvulla sitä laulattaa kevätjuhlissaan. Siitä se on pikku hiljaa yleistynyt ja jotkut ovat alkaneet tuntea kiintymystä siihen kesän alkamisen symbolina (vaikka alunperin suomennoksessa lienee ollut mielessä ruuan himoitsemisesta nälkävuosina).

Nyttemmin sen ovat ottaneet käsikassarakseen tietyt konservatiiviset monokulturismia hyväksikäyttävät xenofoobikot. He näyttävät tarvitsevan lyömäaseita niin sekulaareja kuin muitakin erilaisia vastaan ja perinteet, hyvin nuoretkin, näyttävät istuvat näpsäkästi käteen kuin käteen.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #81

Kangasluoman "kristillisistä" kommenteista paistaa ikävästi läpi sen vanhan vihtahousun elkeet; petollinen ketun- ja sudenhäntäkin vilahtaa kristillisen opiston opettajan virtuaalisessa kainalossa.

No, eipä haittaa. Kukin esittää asiansa omalla tyylillään. Siihen meillä on vapaus.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #86

Voi Markku, jäinkö nyt kiinni kun sinä olet niin ovela. Olen saatanan lähettiläs, joka on pyytänyt minua soluttautumaan kristilliseen opistoon ja monen vuoden aikana käännyttämään siellä ihmiset kristinuskoa vastaan. Hitsi kun olet terävä.

Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen Vastaus kommenttiin #93

#93: "Olen saatanan lähettiläs"

-> Tuo on Jussi väkevä lause, keksit jopa sen ihan itse. Näyttäisi varmaan hyvältä CV:ssä, joten lisää se sinne.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

"...vararehtori Autio ... päätyi selittämään, että oli tullut virhe jossakin kopioinnissa, ja että virsi kuitenkin lauletaan niinkuin ennenkin."

Ilmiselvä hätävalhe, virhe kopioinnissa mukamas!

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

"6000 lasta ympäri maakuntaa lauloi suvivirttä, johon yhtyi 15000 katselijaa ja kuuntelijaa paikanpäällä." Outi Mara.

Tuo tilaisuus ja tapahtuma Joensuussa on aivan omaa luokkaansa. Olen pari kertaa ollut ko. tilaisuudessa paikan päällä, vaikka Pohjanmaalta olenkin.

Täytyy olla melkoinen kovanaama tai kivikasvo, joka ei jollain tavalla herkisty siinä miljöössä ja äänimaailmassa..

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Miksei kukaan muistuta siitä tosiasiasta, että laulamisen kulttuuri yleensäkin on suomalaisessa peruskoulussa romahtanut? Omien lasteni kevätjuhlissa (1997-2010) niin suvivirren kuin muidenkin laulujen laulaminen oli lähinnä ininää. Enkä todellakaan väitä, että minä olisin yrittänyt parastani, vaan vaikenin visusti jättäessäni laulamisen "muille".

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Mun mielestäni on ihan hyvä etten laula julkisesti, ei sitä kukaan kestäisi.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Täytyy sanoa, ettei meillä päin ainakaan inistä. Lapset laulaa aidosti ja aina niin ihanasti.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Nää suvisirsiblogit tulee joka kevät aivan varmasti.

Omituista on se, että jostain laulusta joku saa näin paljon kiksejä, mä ainakin muistan, että ei voinu vähempää kiinnostaa kouluaikana koko virsi, enkä muista, että olisin pojankaan päättäjäisissä itkua tirauttanut yhden virren takia.

No kukin tavallaan, mä kuuntelen ennemmin Sex Pistolsia. :)

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Niin, Petteri, en minäkään usko, että nuo outit tai kaijat suvivirttä kotonaan nauhureistaan kuuntelevat. Mutta lasten ei anneta valita, heidän on Suvivirttä veisattava, kun kerran vanhempien enemmistö sitä vaatimalla vaatii.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Ja tämän tiedät, koska...? Itselleni lapsena se oli laulu. Nyt jopa sanoilla on merkitystä, uskoi tai ei.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #70

Kerroin uskovani, en tietäväni... etkä sinäkään uskomustani vääräksi...

Niinhän Kaija kertoi, ettei Suvivirsi ole Suvivirsi, jollei sanat kerro Jumalasta. Se ei ole siis pelkkä laulu. Uskonnon pakkosyötöstä ja sen suosimisesta on siis teidän osaltanne kyse.

Te kuvittelette tekevänne muukalaispolitiikkaa, mutta politiikkanne kärki kohdistuu siinä sivussa meihin suomalaisiin. Niin käy kaiken tekemisenne osalta.

Mutta kuten totesin kommentissani, Suvivirsi kuuluu Laulurinteelle, kaikille maan laulurinteille, kirkkoihin ja saleihin. Paikkoihin, joissa ei vietetä koulupäivää.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #100
Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Nää suvisirsiblogit tulee joka kevät aivan varmasti."

Varmasti tulee kun muslimien puolestaloukkaantujat yrittävät muuttaa perinteisiä tapoja.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Makkosen elämään ei mahdu kuin muslimit, rakkautesi on jo pakkomielteistä, mutta pääasia on, että rakastat.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #95

Tästä poistettu Niemeläisen asiaton kommentti. Kiitos ylläpito!

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Suvivirsi sopii soinilaisille ja halla-aholaisille, noille ristiretkiläisille. Mutta kyseessä on uskonnollinen pakkosyöttö.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Onpas tänne kertynyt kaikki mielensä pahoittaneet. Jos vähän avaan, jos ette edes viitsi tutustua avaukseen ja tallennettuun videoon. Kyseessä tapahtuma, jonka aloittaa Suvivirsi. Esityksissä on musiikkia, paikallista ja maailmalta, lasten esittämänä. Yleensä mukana myös kutsuvieras artisti, joka oli tänä vuonna Voice of Finlandin vuosia sitten voittanut Mia Kosunen. Tilaisuuden päättää karjalaisten laulu.

Huikea tilaisuus, jota lapset ja vanhemmat odottavat joka vuosi. Nyt voi pöyristyä rauhassa....

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Ja karjalaisten laulussa lauletaan kurjasta Karjalasta...

Edit kurjasta

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Ja nyt sitten odotellaan joulua ja enkeli taivaan keissiä....

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Mahtava musiikillinen yhteistapahtuma ja yhteinen kokemus Joensuussa. Kiitos Outi.

Tällaiset tapahtumat saivat erityisen merkityksen Baltian maissa. Joidenkin mukaan ne jopa edistivät maiden irtaantumisesta kommunismin ikeen alta.

Tallinnan suurlavalla, yli satatuhantisen yleisön edessä, olen esiintynyt parikin kertaa. Mutta erityisesti mieleen on jäänyt Pohjoismais-balttilaiset soitto- ja laulupäivät itsenäistyneessä Latviassa 1995.

Lavalla Rii'assa oli parisen tuhatta puhallinsoittajaa osallistujamaista sekä yli 10.000 laulajaa. Mieleen on jääneet tilaisuudessa puhuneen latvialaisministerin sanat:
"Kansoja, jotka laulavat yhdessä, ei koskaan enää orjuuteta."
Tippa meinaa vieläkin tulla silmään, kun muistelen sitä ja koko tilannetta.

Mielestäni kommenttini liittyy paremmin Outin alkup. blogiin kuin jotkut yksittäiset heitot suvirrestä puolesta tahi vastaan.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Kurjat karjalaiset osaa ja perinne jatkuu. Olen aidosti ylpeä kotiseudustani ja ylläpitämästä perinteestä. Jatkukoon se kauan, ei ole keneltäkään pois.

Edit. Kiitos kauniista sanoistasi!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset